24 augusti, 2008

MC-mässa i kyrkan


Idag har jag varit på mc-mässa i Själevads kyrka. Inte så att jag är speciellt (läs: inte alls) intresserad av motorcyklar, utan jag var där på uppdrag av Kyrkans Tidning.
I bilen dit tänkte jag lite negativt att svenska kyrkan numera måste ta till drastiska åtgärder för att locka folk. Väl framme och jag snackat med lite folk ändrade jag likt en vindflöjel åsikt. Det är ju rent av genialiskt att anordna en mc-mässa i kyrkan. Örnsköldsviks motorcykelklubbs Peo Sjögren och Christer Byström berättade:
- Vi har en enorm kamratskap i klubben och delar på många upplevelser.

Så är det säkert inom en församling också. Man går till högmässan för att uppleva närheten till Gud och odla sina sociala kontakter.

Under kläderna är vi alla lika. Då spelar det ingen roll om den ene har finkostymen på sig och den andre bär skinnställ.

Vad är då kontentan av detta inlägg? Jag vet inte riktigt, men det var en trevlig högmässa. Trots att jag inte varken troende eller motorcykelintresserad...

1 kommentar:

Anonym sa...

Shit vad kul att du har börjat blogga, nu vet jag nått mer jag kommer göra här vid datorn! :) /Sofiaa