14 februari, 2008

Mina tre roller

Igår inledde jag min tredje roll på Herrskogsskolans högstadium. Dels har jag själv gått där som elev, dels har jag arbetat där som språklärare i nästan 10 år. År 2000 valde jag dock att säga upp mig och avslutade därmed min lärarbana. Ett val jag inte ångrat en sekund - livet är för kort för att man ska gå vantrivas med tillvaron.

Den tredje rollen, den som förälder, verkar därför vara den allra bästa rollen. Hittills i alla fall... På föräldramötet som hölls för de blivande sjuorna var det knökfullt - det verkar som om alla barns föräldrar var där. Detta är för mig ett gott tecken, föräldrars engagemang är a och o när det handlar om barns lärande.

Extra roligt för mig är det att Anton hamnar i samma klass som min "gamla" bästis Kerstins dotter. Kerstin och jag är BB-kompisar och var tillsammans i ur och skur genom hela uppväxttiden. Tänk så mycket roligt vi har haft tillsammans! Fnitter och skratt, upptåg och bus!

Under informationen i klassrummet satt Kerstin och jag tillsammans och konstaterade att cirkeln slutits. Vi som varit bänkkompisar hela högstadietiden satt nu på Herrskogsskolan och fnittrade igen. Våra barn hamnar dessutom i 7a - samma klassbeteckning som vi hade...


Här är ett fotot taget från en tidningsartikel i gamla ärevördiga VA. På 70-talet anordnade man årligen stora barnfester i samband med julen på Centrum i Ullånger. Barn från hela Höga Kusten bussades dit. Vid det här tillfället sjöng Kerstin och jag "Min gamle kompis Kalle Svensson". Synd är att vår klasskompis Ulf inte syns - han hade fullt sjå med att komma ihåg rörelserna till "han hade hatt och sjal och paraply"...

Inga kommentarer: