09 februari, 2008

Är jag en häst?

Svaret på den frågan är JA! I alla fall om man går efter den kinesiska traditionen att dela in åren. Ingen kan väl ha missat att vi (läs de) alldeles nyligen trädde in i råttans år.

Själv är jag född i december 1966, som ligger inom ramen för hästens år. Så här sägs en person som är född då vara:

"Häst-människor besitter ett outsinligt lager av energi och kampvilja. Över allt annat måste alla tävlingar vinnas, men till skillnad mot Tigern skall de vinnas med stil. De har en bred förmåga, stor talang och mycket ambition.

Deras ambitionsnivå är så hög eftersom Hästar alltid har lätt att segra, både på det fysiska och mentala planet. Då de nästan alltid når framgång lätt, kan de ibland bli arga på sig själva för att de inte lever upp till sina högt uppsatta förväntningar. Lagkamrater blir inte skonade om de inte presterar lika bra som Hästen. Trots att Hästar är mycket egensinniga kan de bli bra lagkamrater, bara de kan bekämpa sin vilja att leda och bestämma. Till platsen som kapten för ett lag passar de utmärkt då de genom sin stora karisma inspirerar andra till stordåd. Deras favorittid på året är högsommaren när deras energi och livslåga brinner som ljusast."


Ärligt talat så stämmer mycket av ovanstående in på mig. Det jag intensivt värjer mig emot är det där med att vara kapten eller ledare för en grupp. Till det har jag allt för mycket Jante inom mig och drabbas ofta av prestationsnoja. Har med åren blivit mer och mer en ensamvarg när det gäller att utföra saker - då kan man ju bara skylla på sig själv om det skulle gå snett. Jag har extremt höga inre krav och är något av en perfektionist när det gäller jobbet. Det passar mig därför bra att vara min egen chef, men jag vill inte bossa över någon annan. Detta eftersom jag naturligtvis skulle ha lika höga krav på denne och min konflikträddhet gör att jag då backar på ledarskapet.

Inga kommentarer: