04 februari, 2008

Resursslöseri

Idag basunerar allehanda.se ut nyheten att försvaret överger Hägglunds i planerna på att skapa ett svensktutvecklat stridsfordon. Samarbetet mellan försvarsmaken och Hägglunds varade i 14 år och man har hittills lagt ned en miljard kronor på projektet. EN MILJARD!

En helt oförståeligt stor summa pengar som bara gått upp i rök! Betänk då också hur mycket pengar som genom åren pumpats in i försvaret. Ständigt nya maskiner, fordon och utrustning som i princip stått och rostat bort. Helt ansvarslöst, påstår jag!

Enligt min åsikt är det varken ekonomisk eller etiskt försvarbart (haha) att ha en stand by-resurs av den kaliber som Sverige hade under många år. Nedrustningen är därför av godo. Säkerhetspolitiskt kan vi klara oss med en yrkessoldatkår. Och jag kommer absolut inte att uppmuntra mina söner att göra rekryten.

Dessutom borde Sverige "skämmes, ta mig fan" (citat Robinson-Errol), att sälja stridsmateriel till utlandet!

Inga kommentarer: