20 december, 2007

Energi av en tonåring

Jag känner mig allmänt hängig och slutkörd. Är så där in i märgen dödstrött och bara väntar på att få vila lite, har arbetat stenhårt under det senaste halvåret och nu säger kroppen ifrån. Inte blir situationen heller bättre av att jag har jobbat hela den här veckan med feber i kroppen. Det komplicerar till sig när man är egenföretagare och tar ett kortare vik som anställd. Ni vet, Försäkringskassan vill man inte strula för mycket med... Så jag har kört på som vanligt med en rejäl näve magnecyl i kameraväskan.

Ikväll kände jag dock att jag fick behövlig energi. Jag var och hälsade på min syster och hennes familj. Vi ska inte fira jul på samma ställe i år så huvudorsaken till mitt besök var utbyte av julklappar.

Större delen av tiden var det bara syrran och hennes 13-åriga dotter Sofia hemma, vilket gjorde att vi hade ett trevligt "tjejsnack". Eller tjejsnack är nog fel term, vi pratade mest om hur situationen i ett klassrum på högstadiet kan vara, varför en del har behov av att tuffa sig, mobiltelefoner och annat.

Helt plötsligt fick syrran telefon, så ett långt tag var det bara jag och Sofia som bubblade. Och jag tyckte det var så trevligt. Och mysigt. Jag riktigt kände hur mycket jag tycker om min systerdotter som person. Hon är alltid glad och öppen. Jag är helt övertygad om att även hon har sina truliga tonårsfasoner, men det är inget hon visar för mig. Att prata med Sofia går lätt och ledigt och jag glömmer ofta bort att hon är så ung.

Sofia är helt enkelt en toppentjej, som jag är stolt över. Jag hoppas att vi ska ha samma goda kontakt livet igenom!

Inga kommentarer: