04 december, 2007

IQ - kan räkna upp till hundra?

Bonde söker fru
Ensam mamma söker
Lyxfällan

Det känns ibland som om vi blir bara dummare och dummare. Vem ser egentligen på alla dessa program på TV? De ovan nämnda är bara några exempel ur den rika flora av lättsmälta och enligt mitt tycke inte uppbyggeliga program. Visserligen har jag aldrig sett nåt av de tre, men jag kan gissa hur de är.

För en tid sedan hakade SVT på trenden. Smeten breder ut sig som ett täcke över våra sinnen. In i sirapen bara, så slipper vi tänka.

Men jag har faktiskt hittat en verkligt intressant "såpa" som jag vill följa till slutet. Det är Frufritt som går på TV2 på onsdagar kl 20.30.

Frufritt är precis som det låter, en serie om en tillvaro i avsaknad av fruar. Man har helt enkelt tömt sex familjer i en liten by utanför Kiruna på fruarna och filmat vad som händer. Kvinnorna åker till Kenya på egna äventyr under tio dagar och männen blir kvar med jobb, barn och hushållsarbete.

Highly interesting. Jag trodde nog att jämställdheten var större än programmet ger sken av. Dessa män gör i vanliga fall INGENTING i hushållet. Det är mycket intressant att se dem laga mat eller sätta på diskmaskinen för första gången.

Det värsta är att allt är autentiskt. På riktigt. Att det verkligen är så här har jag fått verifierat av en god vän som har rötterna i Tornedalen. Det är inte för inte som uttrycket "knapsu" finns.

Missa därför inte att knappa in programmet på onsdagkväll. Det är både underhållande och tankeväckande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du Anki... Jag kan bara hålla med om dumhetsfaktorn som breder ut sig...
Och riktigt intressant att göra jämställdhetskoll i "knapsu - området", har dock inte sett det ... än
Ingalill

Anne-Sofie sa...

Ja, varför smetas denna fördummande sirapsblandning ut över våra sinnen och in i våra organ? Vem tillåter det? Vem ansvarar för det? Vad kan syftet vara? Varför tittar vi?
Hur kommer dina grabbar om några år att se på vuxenvärlden utifrån den bild de får via tv?
Skriv gärna mer om det!
Anne-Sofie