25 oktober, 2007

Omoraliskt låg moral

Jag har under lång tid vägrat gå in på McDonald´s. Dels tycker jag inte deras hamburgare är goda, dels är jag emot den multinationella tanken bakom företaget. Att se ungdomar arbeta för vad jag kan gissa är en minimal lön får mig att må illa. Aldrig någonsin har jag sett en medelålders man eller kvinna stressa vid stekbordet eller krampaktigt knappa in beställningarna.

Efter Uppdrag Gransknings klargörande reportage igår om städarnas skandalösa förhållanden har jag definitivt bestämt mig. Aldrig mer donken. Inte heller Max eller Burger King för den delen heller.

Hur är vi människor funtade egentligen? Hur kan någon låta personer med invandrarbakgrund i princip agera slavar? De jobbar sex timmar varje natt, sju dagar i veckan - för 6000 kronor! Jag har väldigt svårt att tro att inte hamburgerkedjornas ledning var införstådda med detta. Visserligen köper de en tjänst av ett annat företag, men lite kontroll och insyn måste man väl ändå ha?

Det här säger mycket om stora och konkurrensutsatta företag, men det säger ännu mer om oss människor. Vi är beredda att offra vår nästa för att själva göra en ekonomisk vinst. Jag kan dra en parallell till lågpriskedjorna. För att vi ska kunna köpa kläder, tyger, inredningsartiklar, you name it, sliter folk i låglöneländerna halvt ihjäl sig. Arbetsrättsliga rättigheter är ett begrepp de inte ens kan stava till än mindre förstår vad det innebär.

Det värsta är att det känns som om vi vanliga Svenssons inte kan göra någonting. Därför att vi egentligen inte VILL göra någonting. Vi vill ha de här billiga varorna - oavsett om det är hamburgare, textilier eller annat. Folk upprörs nu storligen och hamburgerkedjorna kommer säkerligen att minska sin försäljning under några dagar. Sedan har folk glömt bort det hela - och börjar äta där igen.

Selektivt minne. En ovilja att förändra våra liv. Sticka huvudet i sanden-mentalitet. Hålla för öronen och säga "woa-woa-woa". Sånt är vi bra på!

Fast jag vill inte vara sån. Jag vill förändra. Och ett av de sätt jag kan göra det på är att bojkotta.

Från och med nu vägrar jag att köpa mig billigt. Jag vägrar handla billigt! Slut med slit och släng!

Inga kommentarer: