30 oktober, 2007

Vad är ett jobb?

När Gustaf gick i lekis pratade de en gång om föräldrarnas jobb. En av fröknarna berättade att min son sagt: "Mamma, hon har inget jobb. Hon sitter bara vid datorn."

Det fick mig att tänka. Det är kanske så det ser ut när man som jag är egenföretagande frilansare med arbetsplatsen hemma. Är jag ute och joggar mitt på dagen tror nog folk att jag är arbetslös eller inte har några uppdrag. Men det bjuder jag på. Har förmånen att styra mitt liv helt och hållet som jag vill.

Som idag. Trots att klockan bara är 07.30 har jag hunnit jobba OCH jogga 7 kilometer. Känns oerhört bra. Ska nu ta en snabbdusch, skriva lite mer, se till att barnen får frukost i sig (jag själv med) och så fortsätter dagen i galopp.

Men Gustaf, han vet nog fortfarande inte vad hans mamma gör for a living. 9 år gammal frågade han mig häromdagen "Vad gör du egentligen för att få pengar?"

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej å hå läste som hastigast din blogg och fastnade dels på dina "präktiga beslut" om att köpa riktiga saker istället för billigt skit. Jag funderar också mycket över hur handeln styr oss t ex till Hallowen, som jag tycker är en mystisk företeelse i vårt land för att handlarna ska tjäna pengar just på skit, som vi annars inte skulle välja.
Sen om att tjäna pengar, jag får fortfarande frågan ibland: men vad gör du EGENTLIGEN, så vi är ett svårdefinierat släkte och det kan vi väl bjuda på?
Lycka till