21 oktober, 2008

När övertygelsen blir till sand



En av de mer fascinerande böcker jag läst på sistone är "Norrlands Akvavit" av Torgny Lindgren. Lindgren har länge varit en av mina favoritförfattare och jag har med glädje tagit del av hans pricksäkra underfundigheter. Berättelserna är fantastiska skrönor som samtidigt tar upp de stora livsfrågorna.

"Norrlands Akvavit" kom ut för ett år sedan, men det var inte förrän vid det senaste biblioteksbesöket som jag fick den i min hand. Boken handlar om väckelsepredikanten Olof Helmersson, som under 50-talet frälste stora delar av Västerbottens inland. När han på ålderns höst återvänder är det ett avkristnat landskap han möter.

Av den förkunnelse Helmersson spred finns inte mycket kvar. Det finns inte heller några spår av väckelsepredikantens egen tro. Under åren har han nämligen kommit på att budskapet om Kristus och evig liv var ett falsarium och han är numera ateist. Orsaken till Helmersson tillbakaresa är att han vill "frälsa tillbaka" själarna, det vill säga få människorna att inse att kristendomen är en livslögn.

Lyckas Helmersson? Ja, se det tänker jag inte avslöja! Jag vill bara varmt rekommendera "Norrlands Akvavit" - den väcker många tankar och funderingar.

Inga kommentarer: