25 mars, 2009

Ger eller tar du energi?

Har du precis som jag människor i din omgivning som suger energi? Som dränerar dig på kraft bara av sitt sätt att vara. Som i grund och botten kanske är trevliga och rara människor, men som på nåt outgrundligt sätt bara blir för mycket.

En jobbig männskotyp är de som drivs framåt av att "säga sanningen". Det behöver inte alltid vara burdust och direktangrepp, utan mer små subtila nålstick. Om man till exempel har bytt gardiner så kommer det: "Men vilka snygga gardiner du har! Ja, jag måste säga att jag inte tyckte dina förra var så snygga."

Suck! Har jag bett om den "sanningen"? Om du tycker det, håll det för dig själv. Jag har ju satt upp mina gardiner för att JAG tycker att de är snygga. Bara för att jag nu bytt betyder inte att jag tycker mina förra är fula.

Fattar ni? Det här med gardiner är så klart bara ett exempel.

Sedan har vi människorna som alltid varit med om allt det man just berättar om. Fast mycket värre och häftigare så klart. Det slutar med att man tystnar och i stället lyssnar på energisugarens utläggning. Som inte märker att man aldrig hann komma till poängen.

Åsså har vi dem som aldrig visar nåt intresse tillbaka. Jag är rätt duktig på att småprata och konversera. Jag är genuint intresserad av människor och vill gärna veta mer. Men jag vill nog också att intresset ska vara ömsesidigt. Har jag suttit en hel kväll och bara ställt frågor och aldrig fått motfrågan "Hur går det för dig då?" - då blir jag less! Tröttnar rejält och kan inte uppamma nån energi alls för den andre personen.

Ibland försöker jag analysera mig själv för att se vad jag har för slags personlighet. Om jag är en energidödare eller livgivare? Jag kan nog säga att jag tidigare varit lite av en sanningssägare, men att jag med åldern (och därmed också ökad visdom, mohahah) tystnat lite i mina kommentarer. Man behöver inte alltid säga det man tänker.

Hur tänker du om det här? Hur gör du i de fall du har energisugare i din omgivning? Hur gör man om det är människor som man inte kan undvika? Alternativt faktiskt inte heller VILL undvika.

Kan man hitta kraft även hos energisugare?

2 kommentarer:

Ann Järneström sa...

Ja du, detta är ett knivigt ämne.
Ibland, det beror på vem det är, försöker jag styra upp det hela helt frankt säga : Nu är vi 7 personer runt bordet och under en timme disponerar vi ca 10 minuter vardera..och nu har du faktiskt förbrukat 20 minuter av den tiden..så nu vore det roligt höra någon annan.
Men vanligtvis brukar jag förflytta mig..typ gå på toa..sen hitta ngt annat. För det blir bara för trist om en bara suger uppmärksamhet..jag vill ju bara gå och lägga mig till slut...ett annat knep jag har är att tänka : ja så är hon / han ..charmerande annorlunda, och alla behöver inte vara som du Ann..sociala, omtänksamma och ödmjuka..nä en del är bara förfärliga, totalt focuserade på sig själva..men antagligen har även de, en uppgift att fylla här på jorden:)

Monica Årjes - KREATIV RESURS sa...

Intressant ämne... har funderat en hel del i dessa banor också och kommit fram till att allt är så väldigt individuellt och olika från dag till dag.

De dagar man själv inte är på topp blir man lätt en som suger energi från andra. Speciellt till dem som inbjuder till det.

Sen spelar man ju olika roller i olika sammanhang. De man har en ytligare kontakt med blir man i regel inte lika energikrävande för... om man inte bara klankar ner på deras gardiner od förstårs.

Inte ett lätt ämne. Det är väldigt lätt att säga fel saker vid fel tillfälle utan att man har förstått att det blir fel. Om ingen ifrågasätter det man säger...

Själv är jag nog en som är väldigt energikrävande för vissa personer (om de inte är trygga i sig själva) men för andra en energikick.

En sak är klar. Det är inte lätt att leva. Det gäller att ge och ta och våga vara öppen i sin dialog. Ofta är det väl så att när någon är energikrävande så känner man sig själv otillräcklig, dålig etc.

Har nog både med sin egen trygghet, självkänsla och självförtroende att göra också.

Men ett gott recept är nog att omge sig av personer som verkligen ger en energi. Får man mer energi än man tappar så blir det övervikt på positiv energi.Då blir det lättare att överleva den negativa energin.

Mitt tips är att inte låta energikrävarna ta över och tappa inte bort dem som ger energi.