10 mars, 2009

Orange en obehaglig färg

Jag har helt plötsligt fått en stark aversion mot färgen orange. Den kommer sig naturligtvis av det orangefärgade kuvertet med pensionsbeskedet. Brrrrr! Vid 42-års ålder är jag redan orolig över hur mina äldre dagar kommer att bli. Inte blir det några sötebrödsdagar i alla fall.

Har därför tagit ett beslut. Med 23 år kvar till pensionen kan jag skrapa ihop cirka 275 000 kronor om jag sparar en tusenlapp i månaden. Dessa ska INTE placeras i aktier, fonder eller organiserat pensionssparande. Jag tror mer på ett vanligt hederligt bankkonto, där min egen insats inte kan äventyras.

I finansanalytikers ögon kanske jag ter mig tämligen ljusblå, men strunt i det. Heller ljusblå än orange!

Eget sparande får det bli!

1 kommentar:

Monica Årjes - KREATIV RESURS sa...

Det oranga kuvertet är verkligen en börda av dåligt samvete... vissa år har jag inte ens öppnat det... Man borde verkligen engagera sig litegrann. Hamnade på banken för att låna mer pengar till husrenovering när frågan kom upp. "Hur har du det med pensionen och det oranga kuvertet". OM jag kunde krypit ur skinnet hade jag gjort det... Tog då beslutet att för 60 kr låta banken sköta fondplaceringarna. Mina val som jag gjorde när detta infördes har gått 15 000 i förlust... Så det är nog värt pengarna. Har nu för första gången loggat in på ppm:s hemsida och sett hur pengarna minskat i värde... Allt har sin tid.