12 mars, 2009

Världens mest kända blondin fyller 50 år!

Hon har ben som ser ut att räcka upp till halsen, smalare midja än en geting och bröst som putar rakt ut, utan silikoninlägg. Barbie fyller i mars 50 år!

Mot alla odds har Barbie överlevt dessa 50 år. Det har som alla vet stormat rejält runt den populära dockan. Särskilt under det politiskt medvetna 70-talet gick kritikerna hårt åt blondinen.

Man pekade på att Barbies fysionomi gav en orealistisk idealbild av den perfekta kvinnokroppen. Även om Barbie lanserades som en självständig kvinna med kläder och tillbehör för olika yrkesroller, signalerade dockan att allting går ut på att vara vacker, framgångsrik och åtråvärd hos männen.

Fast jag undrar i ärlighetens namn hur åtråvärd Barbie skulle vara "in real life". Någon har räknat ut att om en 1,80 m lång Barbie skulle väga 39 kg och ha ett BMI på 11. (Normalviktiga kvinnor ska ha mellan 19 och 24.)

Själv hade jag naturligtvis en Barbie (obs! 1) när jag var liten flicka. Jag kommer inte ihåg att jag lekte så väldigt mycket med den, har bara ett minne att jag bättrade på sminket med tuschpennor. Min Barbie var inte en "äkta", dvs hon hade inte böjbara ben och armar. Gissa om jag var avundsjuk på min kompis Marias fina docka, som jag tror hon fått från släktingar i Tyskland.

Egentligen borde man förfasas över Barbie, men jag kan faktiskt inte. Hade jag en dotter är jag övertygad om att jag köpt många dockor till henne... Barbie står för flärd och glamour, nåt som alla småtjejer (jaja, även stora) attraheras av. Nu talar jag emot mig själv och vad jag skrev i mitt förra inlägg, men jag kan inte låta bli att tycka att Barbie är kul! Sedan är det en helt annan sak hur man själv väljer att exponera sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nejnej jag tog inte illa upp. håller med om att Janets video hade kunnat vara annorlunda! Ha det bra! :)