02 april, 2009

Jag gick på det

Jag lyckades faktiskt bli lurad igår. Inte av TÅ:s artikel om uranbrytning i Sollefteå. Visserligen har de inte bekräftat att det var ett aprilskämt, men jag tar för givet att det inte var en riktig nyhet. Då tror jag att den skulle ha dragits upp större och fått den så kallade banderollen (varit huvudnyhet på förstasidan). Inte heller Radio Västernorrlands nyhet om export av snö gick hem hos mig.

Det jag däremot gick på med hull och hår var Lotta Bromés nyhet i radioprogrammet P4 Extra om att Bert Karlsson köpt rättigheten till Melodifestivalen. Det skulle han ha gjort av omsorg om programmet, eftersom reglerna kring sponsring ändrats så att det framöver bara var tillåtet att sponsra idrottsevemenang. Bert sades jobba ihop med melodifestivalräven Svante Stockselius (som gick i parallellklass till Stefan en gång i tiden i Gävle). Bert menade att man räddade programmet, eftersom det annars aldrig skulle finnas pengar till en sådan turné evenemanget nu utgör. Han sade också att det inte var säkert att programmet skulle sändas i SVT; det tv-bolag som betalade bäst fick köpa sändningsrättigheterna.
Trovärdigheten i skämtet höjdes också när Lotta intervjuade en ledsen och upprörd Christer Björkman som man all önskvärd tydlighet deklarerade att han inte kunde jobba vidare med festivalen under dessa nya omständigheter.

Jag gick på det hela med hull och hår. "Nyheten" skulle faktiskt ha kunnat vara sanning, tror jag. Och det är väl det som gör ett bra skämt/lureri, att det tangerar sanningen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag funderade faktiskt på om det var på sanning eller inte, och funderade med min man när jag kom hem och han trodde nog att det kunde vara sant... Så du ser...
Ingalill
Hälsningar Ingalill

www.qresurs.se (med blogg)