17 april, 2009

Vems tankar tänker jag?

Tror du att det finns någonting du gör som är av egen fri vilja?
Tror du att du agerar utan att någon styrt dig?
Tror du att du tänkt en enda tanke som inte någon annan redan tänkt?

Själv är jag tveksam. Jag menar, om jag helt plötsligt känner för att baka kanelbullar, varifrån kommer den tanken? Varifrån har jag fått suget av en varm, sötsmakande bulle? Kanske är det så att jag sett goda bakverk i en affär. Kanske har jag läst en artikel i en tidning sponsrad av en mejeriproducent eller mjölfabrikant.

När ett nytt mode kommer förfasas man först över de grälla färgerna, de fula linjerna, de hemska klackarna. Efter några månader har smaken dock svängt och man tycker helt plötsligt att det fasansfulla är jättesnyggt och åtråvärt.

Eller det här med resor. Helt plötsligt åker "alla" i min omgivning till Egypten. Hur kan "alla" helt plötsligt känna ett sug efter just det landet?

Naturligtvis blir vi påverkade. Reklam, PR, lobbying, min vän Anns skulle säga kommunikation och retorik. Till nytta eller rent av skadligt? Jag vet inte. Jag vet bara att jag störs av att inte veta vad som är MINA tankar. Jag irriteras över att "gå på" saker och ting.

I vår familj försöker vi att köpa så mycket ekologiska matvaror som möjligt. Det har hela tiden känts rätt och sunt att leva så naturligt som möjligt, vi är ganska miljömedvetna. Nu har dock nya åsikter kring ekologisk mat kommit fram. Vid ekologiskt lantbruk blir skördarna mindre och jordens yta räcker inte till att odla ekologiskt för alla. Ekologisk mathållning är därför inte en långsiktigt hållbar global lösning. Det finns inte heller något som säger att en ekologiskt odlad morot är mera näringsriktig eller godare än en som odlats på gängse viset.

På SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) är en grupp professorer och forskare motståndare till satsningarna på ekologisk odling. Enligt dem finns det inga studier som visar att ekologisk odling på något sätt är bättre en konventionell odling. De hävdar att det svenska lantbruket är så välutvecklat att det inte är någon fara för vare sig vår hälsa eller miljön. Till exempel ska de bekämpningsmedel som används inte ge några medicinska effekter hos oss konsumenter. Detta skriver DN den 11 april i år.

OK. Nu blir det krasch i min hjärna. För mig känns småskalighet och samklang med naturen som en bra lösning. Att nu få mothugg på dessa tankar är tufft. Fast samtidigt utmanande.

Varför har jag gått omkring och tänkt att ekomat är så mycket bättre? Vem har planterat den tron hos mig? Och vilka krafter är det som helt plötsligt väljer att låta motståndarsidan komma så starkt till tals? Media naturligtvis, men vem har förmått media att ta upp saken?

Ja du, så här kan man fundera i all oändlighet. Jag har dock saken klar för mig.

Det finns inte en enda tanke i mitt huvud som inte tänkts förut.

2 kommentarer:

Carina sa...

Intressant ämne du tar upp. Jag har tänkt en del på detta under dagen och har en liten reflektion på det här om det finns egna tankar. Jag tänker att precis som vårt DNA är unikt för varje människa så är också varje tanke det beroende på omständigheterna runt omkring. Vem är jag, vad har jag för historia, vad händer i mitt liv, vad är min verklighet osv. Sedan ligger det en väldig utmaning i att stanna upp och tänka dessa egna tanker, att reflektera, och att också ha tron på sig själv att följa dem. Svårt, men vem har sagt att det ska vara lätt?

Jag gillar dina texter som du skriver - det startar ofta en massa tankar hos mig som får mig att stanna upp och reflektera. Tack för det!

Ann Järneström sa...

Men du detta om ekologisk ohållbar odling är verkligen rockard i lilla kontoret.
hörde det första gången i Debatt för några veckor sedan..jag gillar inte att behöva tänka om..jobbigt..oss emellan.