03 april, 2009

På tal om hälsa

Jag läste i tidningen Aktiv Träning (nej, det är inte jag som köpt den utan min träningsintresserade make som fått för sig att han ska göra stora klassikern och nu vill ha med mig på åtminstone halvklassikern...) en massa intressant tal om hälsa. Här följer ett axplock:

5 minuter i snabbt tempo ska du springa om du vill slippa suget efter choklad. Går du raskt är siffran 15.

7-8% av alla dödsfall beror på fysisk inaktivitet. Rekommendationer är 30 minuters motion tre gånger i veckan.

11 minuter får du springa för att förbränna en enda öl. (Sicken tur att jag inte dricker öl...)

Upp till 23% mindre är risken att få bröstcancer om man är fysiskt aktiv. För prostatacancer är siffran 36%. Hjärtproblem: 50%.

38 minuter ska du springa ett 10-kilometerslopp på om du ska hänga med världens snabbaste 70-åring.

500 g frukt och grön bör du äta varje dag. Det minskar risken bör bland annat cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

20% ökar din kropps förbränning med när du skrattar.

10 år längre lever du som aldrig har rökt jämfört med män som har rökt större delen av livet.

900 mg A-vitamin (bra för produktionen av sädesceller och immunförsvaret) är rekommendationen. Det får man genom att äta t ex 100 gram morötter.

2500 meter - så långt ska en 35-åring som väger 80 kg hinna på 12 minuter för att platsa blande dem med bra kondition.

Jag är helt övertygad om att jag inte klarar det sistnämnda! Så det är bara att ta tjuren vid hornen. Ska jag anta Stefans utmaning om en halvklassiker, tycker ni? Då måste jag ut och jogga NU! Ses vi i spåret?

1 kommentar:

Jessica sa...

Lycka till!!! Låter intressant.