10 november, 2008

Allting går igen

Hörni alla kids från 70-talet, har ni hört vad som ryktas i modesvängen? Att träplajorna är på gång igen! Ja, det är sant. Snart kan träskor åter vara i var mans hand, förlåt jag menar fot. På.



Bilden ovan är splirrans ny, jag lovar. Kolla bara HÄR!

Det här låter ju nästan för bra för att vara sant (obs ironi), nu kan man äntligen få gå i barndom igen. För träskor det var verkligen nåt som präglade barn- och tidiga ungdomsåren.

Ett tag skulle de vara så nednötta som möjligt, helst skulle man slita av sulan och sedan släpa hälarna så att man fick en fräck bakåtlutning. I mitt fall omöjliggjordes detta av en övernitisk fader som jobbade på skofabrik. När jag precis lyckats få till stuket och började ana lite av träet, så tog han dem till jobbet och satte på en rejäl platta. Alltid svart. Oavsett om träskorna var vita, röda eller blå. Svart eftersom det var den gängse färgen på Graningekängorna som tillverkades i Ullånger.

Efter några år höjdes dock ribban. Eller jag menar sulan. Det blev inne med platåträskor. Fatta. Platåträskor. Lyckan var gjord för mig den dagen jag fick ett par vita. Oj, vad jag kände mig vuxen. Titta på bilden nedan, ser jag vuxen och cool ut? Nä, jag ser ut precis som den 12-åring jag var på skolresa i klass sex. Med de älskade platådojjorna på samt hemstickad tröja och flera varv uppvikta jeans. Precis som det skulle vara alltså.

Kommer jag att köpa träskor om de nu blir inne igen? Jag svarar så här: har jag fallit för trenden med Foppatofflor? Svar: nej.
Blir det då träskor? Skulle inte tro det.

Inga kommentarer: