02 november, 2008

Konstigt fokus

Tycker inte ni som jag att det är lite underligt med all svensk mediafokusering på det amerikanska presidentvalet? Visserligen är USA en stormakt, som i hög grad påverkar resten av världen. Det har vi inte minst sett under den senaste tidens ekonomiska turbulens.

Men det känns lite konstigt att varje dag matas med Obamas och McCains kamp om titeln som det stora västlandets ledare. Jag menar, hur många av oss kan redogöra för vem som är ordförande i EU eller hur den politiska strukturen i unionen ser ut? Valet till EU-parlamentet är inte heller nåt som vi svenskar diskuterar så där jätteflitigt sinsemellan. Ändå är EU så nära oss, vi är ju faktiskt en del av unionen. Undrar varför det är så här. Jag har själv inget svar, jag bara funderar.

Till sist - ordförande för EU är för tillfället Frankrike och Nicholas Sarkozy. Under andra halvan av 2009 är det Sveriges tur att inneha ordförandeskapet. Det här är inget jag kunde bara så där i skallen, utan jag fick faktiskt googla. Skumt...

Åsså önskar jag att Barrack Obama vinner på tisdag. Dels för att jag inte tror på konservativ politik, dels för att det vore en stor framgång med en svart ledare i USA. Nästa gång blir det en kvinna.

Inga kommentarer: