06 november, 2008

Lyssna på radio i efterhand



Jag brukar då och då berätta om bra böcker jag läst. Nu vill jag komma med ett annat tips. Radions P1 är en alldeles förträfflig kanal, som man som arbetande kvinna (eller man) inte så ofta hinner med. Vet ni vad jag gör? Laddar hem programmen i efterhand och lyssnar i Mp3:n. Alldeles lagligt är det dessutom, eftersom SR lägger ut programmen för nedladdning.

I sommar har jag haft många härliga promenader, vinbärsplockningar, vedklyvningar och annat med sommarpratarna i öronen. Nu har jag upptäckt programmet P1 Dokumentär. Igår lyssnade jag till ett tvådelat program om 14-åriga Susanne. Det första avsnittet är inspelat 1976 och vi får möta Susanne och hennes förtvivlade mor. Något är fel i familjen, det är bråk och skrik, Susanne börjar driva på stan och orkar inte med skolan. Till slut hamnar hon på olika fosterhem och andra boenden.

Det andra avsnittet är inspelat 27 år senare. Programmakaren tar kontakt med Susanne, som då är över 40 år och har tre barn, för att ta reda på hur allt blev och hur livssituationen ser ut idag.
Då får vi svaret på Susannes tonårsrevolt...

Inga kommentarer: