09 december, 2008

Det lilla extra

Som egenföretagare funderar jag en hel del över mitt varumärke. Jag vill naturligtvis att Ordpilot Höga Kusten enbart ska ha positiva kännetecken. Jag sätter en ära i att uppfylla mina kunders önskningar och gör mitt yttersta för att mina tjänster motsvarar förväntningarna. Det här är i sig inga konstigheter, som entreprenör handlar service och tillmötesgående om ren och skär överlevnad. I mitt fall är det också ett personlighetsdrag; jag anser mig vara en generös person.

Idag diskuterade jag tillsammans med två vänner som också är soloföretagare svårigheten med prissättning. Ja, du läste rätt. Det är inte alltid lätt att sätta ett pris på sina tjänster. Det blir extra svårt eftersom man som soloföretagare ÄR sitt företag, prislappen blir alltså på sig själv. Personligen vet jag att jag ofta lägger ett lägre pris än vad jag borde.

Vad kan man då göra för att överkomma denna rädsla? Jag satte mig ned och funderade över vad som särskiljer mig från andra företagare i min bransch och kom fram till följande:
1) Jag gör bra och högkvalitativa jobb.
2) Jag är social och har lätt att få kontakt med mina kunder.
3) Jag uppfyller alltid mina kunders önskemål.
4) Jag är noggrann och lämnar inget åt slumpen.
5) Jag har en stor tjänstvillighet och hög känsla för service. Mina kunder kan när som helst kontakta mig för instruktioner och hjälp.

Speciellt den sista punkten tror jag särskiljer mig från andra; den är liksom "grädden på moset" för alla som anlitar Ordpilot.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Läste din blogg om det lilla extra och måste bekräfta att det har du verkligen.

Vilken annan skulle man kunna få samma support (och tålamod)från? Oavsett vardag eller helg.

Eller vem skulle man kunna mejla om hjälp kl 22.30 en vanlig kväll OCH dessutom få svar inom 5 minuter.

Du är fantastisk!!! (och för billig)

Uppskattande kramar / Madde

Ann Järneström sa...

Härligt med Anti-Jante handling.Om fler skulle uttrycka hur bra och stolta de är över sig själv och sitt arbete skulle världen blomstra än mer.
Det där att ta rätt betalt och vara stolt över sin produkt hänger ju ihop, även om andra faktorer oxå spelar in såsom ex övrig marknad.
I förlängning om jag / du tar för lite betalt så kanske företaget inte går runt, utan måste lägga ner och då kan jag inte alls bidra med mina kunskaper och i förlängningen inte utveckla världen.Alltså är det viktigt att ta rätt pris och inte vara för billig.
För några år sedan tog jag ett beslut om att inte negativt kommentera andra företagares prisättning, utan ha respekt för deras pris även om det kanske inte passar min budget just nu. Men det är en annan sak.
Sammanfattningsvis, instämmer med Madde, Ann-Cathrin ger superservice dygnet runt och är ett härligt föredöme i att se sina egna stora förmågor och våga uttrycka det!Uppiggande!tycker Ann Järneström