07 december, 2008

Miljö kan bli business

Har tänkt vidare på det jag skrev om i morse. Man kan tjäna pengar på miljön. Ett faktum som inte tillräckligt många svenskar insett än. Vi anser oss duktiga på miljöarbete och är både när det gäller lagstiftning, ny teknik och personligt engagemang på det lilla planet, t ex källsortering.

Däremot finns det ett område som ännu är relativt outforskad mark när det gäller kopplingen miljö och ekonomisk förtjänst. Det handlar om marknaden. Börsen.

Jag ska villigt erkänna att jag inte kan mycket om detta, men lyssnade vid ett tillfälle på Sasja Beslik, som är analyschef vid det svenska fondbolaget Banco Fonder AB. Banco är ledande i vårt land inom ansvarsfulla placeringar och ideella fonder. Sasja sa bland annat:
– De flesta svenska företag kan beskriva för hur deras miljöledningssystemet ser ut, men tyvärr inte redovisa om och hur de tjänar pengar på miljö.

Lite provocerande slängde Sasja Beslik ut ut frågan "Vad kostar jordklotet och vår framtid?" till auditoriet. Det blev dödstyst. Svaret uteblev.
– Är det inte konstigt att vi bara fortsätter som vanligt? Av 50 investerade kronor är det bara 1 krona som investeras med hänsyn till miljön.

Sasja Beslik menar att det är förundrande att en sådan stor sektor som finansvärlden inte finns med som "boven i dramat". Enligt honom får inte finansvärlden vara avskild från miljön, då kommer vi att investera oss till avgrunden.
– Genom att styra pengarna på ett smart sätt kan vi utforska nya sätt att utföra saker och ting; att utmana rådande strukturer.

I sitt arbete som analyschef har Sasja bland annat rollen att hitta företag som kan ingå i fondportföljen. Sanningen är den att det finns ganska få svenska och nordiska företag som platsar.
– En av mina viktigaste uppgifter att fördjupa ägardialogerna och vidareutveckla kraven på företagen. Sverige är helt klart utvecklingsbart, men det måste till ett större ekonomiskt inflöde för att företagen ska kunna ta nästa steg.

Sasja berättade om när Banco undersökte hur det stod till med hanteringen av vatten i 14 börsnoterade svenska företag. Endast två hade en vattenstrategi. H&M var ett av dem. Företaget har undersökt vad i deras affärsidé som kräver mycket vatten. De deltar även i ett projekt för att förbättra miljön för bomullsodlarna och erbjuder leverantörernas leverantörer kunskap för att förbättra vattenhanteringen vid tillverkningen av tygerna.
– Ett par jeans kräver ofattbara 11 000 liter vatten. Kan man tjäna pengar på vatten? Tveklöst ja, man kan tjäna pengar på allt.

Och det är där skon klämmer. Svenska företag måste förstå att man faktiskt kan tjäna pengar på miljöteknik och energisparande sektorer! Enligt Sasja Beslik finns både idéerna och kunskapen, det som saknas är modet att satsa.
– Brittiska och amerikanska företag ligger betydligt längre fram.

En annan utmaning som Banco Fonder brottas med är att få vanliga människor att satsa på miljöfonder. Utan fondkapital att investera med kommer man inte långt och då har man heller inget effektivt påtryckningsmedel gentemot företagen.
– Vi är dock övertygade om att folk på sikt kommer att upptäcka den inneboende kraft som finns i att ta ställning för både miljömässiga och sociala aspekter. Genom att investera klokt kan man faktiskt göra skillnad!

(Jag lyssnade till Sasja Beslik när han talade under Västernorrlandsdagen i april 2008. Min roll under dagen var att dokumentera den med text och bild. Det du kan läsa här ovan är en del av texten)

Inga kommentarer: