01 december, 2008

Det hade jag ingen aaaaaning om...

Visste ni att det är lag på att man inom tre månader efter födseln måste rapportera namnet på sitt barn till Skatteverket? Jag har fött två barn och har faktiskt inget minne av att vi skickade in papper på pojkarnas namn. Men det sägs ju att nyförlösta har gröt i skallen...

Hur som haver, intressant är det. Denna artikel hittade jag på Sydsvenskans hemsida:



Dyrt att glömma bort sitt nyfödda barns namn
Av Marika Anjou, Alf Sjögren och Peter Zupanovic

Skatteverket har hotat tre mammor i Skåne med vite. Anledning: de har inte lämnat in en anmälan om förnamn på sina barn i tid.

Nyföddas namn ska enligt lagen anmälas inom tre månader. Skatteverket har nu upptäckt två fall i Skåne där det inte gjorts.

En mamma i Malmö har fått flera påminnelser angående sitt tvååriga barn. Om hon inte skickar in en namnanmälan inom 15 dagar kan hon tvingas betala 2 000 kronor i vite. Betalas inte vitet lämnas kravet för indrivning.

Skatteverket hotade nyligen en mamma i Lomma med vite på
4 000 kronor för att hennes snart ett­åriga dotter inte fått något förnamn.
– Det hade jag helt glömt, men nu är det inskickat. Jag trodde att min man skickat in och han trodde att jag skickat in uppgifterna, säger mamman.

Dottern har nu tre förnamn och det är fullt tillräckligt för att hindra Skatteverket från att gå vidare till länsrätten för att få vitet utdömt.

Desssutom hotas två Lundaföräldrar med vite på 4 000 kronor var om de inte ger sitt 1,5-åriga barn ett namn inom 15 dagar.

Att namnärenden går så långt att föräldrarna hotas med böter är ovanligt. Birgitta Adlers på folkbokföringsenheten vid skatteverket i Stockholm har bara haft ett tjugotal ärenden i Sverige sedan 2005.

Fallen tros vara fler. Just nu koncentreras kontrollen till Skåne.

Vad beror det på att namn inte anmäls?
– Man kanske inte är överens om förnamnet. Föräldrarna kanske har separerat och inte vill samarbeta. Andra kanske inte ens vet om att man måste skicka in en anmälan, eller så bryr de sig inte om det, säger Birgitta Adlers.

Innan skatteverket hotar med vite har socialtjänsten kopplats in för att lösa problemet.

Inga kommentarer: