24 januari, 2008

Häpp!

Gårdagens hemmafru med förkläde, nybakta bullar och rosor i kind. Var blev ni av?

Idag fick jag ett kedjebrev på mejlen. Det var en uppmaning att skicka ett recept på nåt gott till en person och sedan sätta upp sig på listan och skicka till alla sina bekanta.

I vanliga fall brukar jag alltid bryta kedjebrev, men den här gången tänkte jag som så att det är ju alltid trevligt med nya godsaker. Så jag slängde iväg ett mejl med en dajmkaka till första person på min lista. Sedan följde jag uppmaningen och skickade brevet vidare till ett antal bekanta. Dock inte alla...

Ganska snart började svaren droppa in. Och jag undrar lite skämtsamt om det är den kvinnliga frigörelsen som gör sig gällande, eftersom jag ser ett tydligt tecken på att kvinnor över 50 inte gärna står vid spisen. Eller det kanske mest handlar om ovilja att spendera tid vid datorn? Ett axplock ur mina svar:

"Tack – men nej tack. Du förstår recept är jag synnerligen lite intresserad av. Jag läser aldrig recept, och är inte särdeles förtjust i matlagning."

"Nej, inget recept och absolut inget utskick till alla jag känner… inte nu"

"Bevare mig väl! Ta nästa på Din lista. Eller menar Du med recept, Penicillin eller liknande. Nej skämtar, men matlagning är inte min grej."

Kan dock berätta att min dajmkaka togs emot alldeles utmärkt av kvinnan (så klart var det en kvinna, har inte sett ett mansnamn på dessa kedjebrev) som fick det. Än har jag inte fått ett enda recept, men jag lovar att dela med mig till er om och när de droppar in.

Inga kommentarer: