07 januari, 2009

Utan konsumentsrättsliga regler

Nån gång ibland snuddar vi väl alla vid frågan "vad skulle jag göra annorlunda om jag fick leva om mitt liv?"

För mig kan då hjärnan skena iväg med idéer som...
  • då skulle jag aldrig ha utbildat mig till lärare
  • då skulle jag inte ha köpt ett gammalt hus med så stora renoveringsbehov
  • då skulle jag ha varit mer lättillgänglig som person
  • då skulle jag vara smal, inte tycka om godis och aldrig behöva börja om på noll när det gäller konditionen

Men plötsligt drabbas jag av insikten. Livet är HÄR OCH NU! Det är inte som om du köper ett par skor som visar sig vara defekta eller var så behagliga som du först trodde.

Livet har helt enkelt ingen ångerrätt! Det finns ingen möjlighet till öppet köp heller. Och reklammationstiden är ta mig tusan non existing.

Det gäller alltså att leva här och nu. Göra aktiva val och sedan stå för dem. Visst, en del kan bli helt fel, men man lär sig av negativa erfarenheter också. Så mina ovan skrivna punkter blir helt plötsligt:

Jag är så himla glad...
  • att ha mina studier till grund för vad jag jobbar med idag. Mina språkkunskaper är gedigna och jag har ofta nytta av min pedagogiska bakgrund.
  • att jag bor i ett hus med själ, hjärta och eget uttryck. Här har bott människor sedan 1860-talet. Jag önskar att väggarna kunde tala!
  • att jag lättpratad person, som själv väljer hur nära relation jag vill ha med människor. Jag har många bekanta och vänner.
  • för de motionsrundor jag faktiskt genomför. Det är inte lika tätt mellan dem som för ett år sedan, men de har inte upphört. Godis kommer jag alltid att gilla och vem i hela friden tycker att det är snyggt med en benig 42-åring?

Med andra ord - jag lever i mångt och mycket mitt liv precis som jag vill ha det!

Inga kommentarer: