19 februari, 2009

Är gratis gott?

Har ni som jag svårt att bestämma er för vad ni tycker om fildelning? I princip är jag emot det, tycker verkligen att upphovsmännen är värda ersättning för sitt jobb. Om mina foton, texter och annat helt plötsligt skulle börja valsa runt och användas här och där skulle jag faktiskt misstycka. Att detta skulle ske är faktiskt inte helt omöjligt, det verkar som att människor har svårt att skilja på ditt och mitt i den digitala världen. Många gånger ser jag bilder på bloggar som omöjligt kan vara bloggägarens egna. Personligen skulle jag aldrig tordas publicera en bild som jag inte fotat själv eller köpt.

Fyra personer är åtalade i Pirate Bay-rättegången för medhjälp respektive förberedelse till brott mot upphovsrättslagen. Skadeståndsanspråket är cirka 117 miljoner kronor, en summa som de fyra sannolikt, om de döms, aldrig kommer att kunna betala.

Hur tänkte då dessa fyra personer när de gav sig in i leken? Ja, det vet inte jag, men jag kan bara konstatera att man inte har någon som helst respekt för upphovsmännen och deras arbete. Det verkar numera vara en allmän hållning att saker och ting ska vara gratis. På Aftonbladets hemsida har man en omröstning där frågan lyder: "Hur mycket tycker du att en nedladdad låt är värd?" Av nästan 95000 personer svarar 47,3% "Borde vara gratis", 13,2% tycker en låt är värd 50 öre och 12,5% vill betala max en krona.

Förespråkarna för fildelning jämför sitt agerande med biblioteksväsendet. Bibliotek älskar jag, men har aldrig tidigare reflekterat över att man där lånar gratis. Det är liksom så självklart; en förmån vi har i Sverige.

Har jag då aldrig laddat hem något? Jo, både låtar och datorprogram faktiskt. För några månader sedan inträffade dock något som gjorde att jag avinstallerade alla bittorrentar. En dag när jag skulle logga in på datorn gick det inte, jag fick bara upp en ruta med meddelandet att min internetleverantör stängt av oss i två dagar, eftersom man fått in en anmälan om att fildelning skett via vår dator. Tänk, här bor man ute på vischan och tror att man är anonym. Jo, pyttsan! Det digitala fotspåret finns överallt där man trampar. Sedan dess är fildelning bannlyst. Något min tonårsson först sörjde, men nu inte verkar sakna.

Är gratis gott? Jo, det kan det vara. Men gratis kan också ge en sur eftersmak, så jag föredrar att göra det som är rätt. Fram till dess att man hittat ett bättre sätt att sälja musik, filmer, program och annat på väljer jag att betala. Mer än 50 öre är en låt definitivt värd.

Inga kommentarer: