11 februari, 2009

Me and my Opel



Det här är min goda vän och granne Ann. Granne är på landet ett tänjbart begrepp, sanningen är den att Ann bor cirka en kilometer från mig i nästa by. Men i glesbygden har vi inte råd att vara så snåla. Vi är grannar: Grann-Ann och Grann-Cathrin.

Ann är en av de mest modiga och inspirerande människor jag känner. Efter tjugo år i skolvärlden, där hon utvecklade sitt berättande, startade hon företaget BerättaMera (http://www.berattamera.com/). Sedan dess har hon jobbat heltid med att ge berättarföreställningar och att utbilda i konsten att tala.

Som företagskvinna är hon ett föredöme. Hon vårdar sitt varumärke ömt och fokuserar ständigt framåt, utan att för den skull glömma nuet eller dra lärdomar av tidigare händelser. Och så är hon så modig...

Ann gör saker som för mig är totalt främmande. Häromdagen fick jag ett mejl där hon berättade att hon kontaktat internationella Opelmagazine (ni vet bilmärket). Där finns det stående inslaget "Me and my Opel"; det är reportage från folk över hela världen som berättar om varför de väljer att vara "opelminded", dvs köra Opel.

I det nummer jag såg medverkade människor från Marseille, Sardinien och Hamburg. Snart kommer det att finnas ett reportage från Nordingrå!

Naturligtvis lyckades Ann nämligen med konststycket att sälja in sin idé. Igår och idag åkte vi därför runt och fotograferade. Huvudbudskapet i bilden är att man med en Opel kommer fram var som helst i Höga Kusten, oavsett väderlek. Ni ser väl isen på bilen?

Jag tycker fotot blev riktigt bra. Men det är inte svårt att vara en bra fotograf med en sådan vacker modell. Ann, jag ser med spänning fram emot det tryckta slutresultatet!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja med så alerta och positiva vänner / kollegor som Ordpiloten Ann-Cathrin nästgårds, är det lätt och himla roligt att flyga på företagandets brokiga vingar.
Opelminded projektet är bara urkul..som två agenter kastade Ann-Cathrin och jag oss iväg i varsin Opel Astra, i det gnistrande Höga Kusten på jakt efter den perfekta vyn för fotografering av den silvriga Opeln , rattad av företagerskan som korsar Norden genom is och snö till sina uppdrag bl.a påICEHOTEL, Sorsele, Luleå, Kramfors, Sundsvall..en vy som oxå ska visa Höga Kustens skönhet och bidrar till att locka hit ännu fler turister från Europa.Snacka om eldande partner i företagandets ädla, bergochdaliga och fantastiskt roliga konst och hon bor på min "gata" Ja jag ser oxå framemot det blanka , tryckta Opelmagazinet..Ann Järneström

Anonym sa...

Kan bara hålla med om vad du skriver om Ann
Men Anki... Du är en förebild som företagare själv. Värd att beundra!

Ingalill
www.qresurs.se

Anonym sa...

Ja bilden är ju helt perfekt... och du är också modig Ann-Catrin. Du ger dig på massor av saker som ingen annan skulle våga göra. Tack för en underbar lunch idag. Det måste vi göra om.