25 februari, 2009

Hon är bara för mycket...

Det finns ett uttryck som jag har så svårt för - det är:
"... är bara för mycket".

Påfallande ofta används uttrycket om kvinnor och alltid i negativ mening. Man vill då påskina att personen faller utanför ramen, inte passar in, tar för stor plats. Allt som man inte får göra här i mellanmjölkens land. Och det är inte lätt att vara rätt:

Är en kvinna tjock - utstrålar hon ohälsa och dålig karaktär
Är en kvinna mager - har hon nog psykiska problem
Är en kvinna tystlåten - är hon en trist och tillknäppt typ
Är en kvinna pratglad - är hon ytlig, tramsig och oseriös
Är en kvinna modemedveten - tror hon att hon är nåt
Är en kvinna inte intresserad av skönhet - är hon säkert lesbisk
Är en kvinna initiativrik - är hon manhaftig och okvinnlig
Är en kvinna passiv - får hon skylla sig själv
Är en kvinna sur - ska hon nog ha mens
Är en kvinna öppenhjärtig - är hon en sladdertacka

Jag vet, jag hårddrar saker och ting. Men erkänn att du någon gång snuddat vid några av de ovan listade påståendena. Själv skulle jag vilja hävda att jag är lite av varje av adjektiven, dvs jag kan både vara tyst, passiv och sur, men oftast är jag pratglad, initiativrik och öppenhjärtig. Och vid 42-års ålder har jag äntligen börjat acceptera mig själv precis så som jag är - ett konglomerat av olika egenskaper som varierar för varje situation.

En sak som jag dock vägrar finna mig i är "att vara för mycket". Jag är nämligen alltid alldeles precis LAGOM!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig - Fullt ut
Ingalill

www.qresurs.se

Anonym sa...

I " mellanmjölkens land" så roligt uttryck.
ja du " bara för mycket" är ett intressant uttryck..och viktigt vara medveten om vad det står för..egentligen.
jag var på en föreläsning av Barbro Dahlbom-Hall och hon pratade om förtrycket kvinnor emellan, att vi kvinnor har lätt att trycka ner varandra, och speciellt när kvinnor bryter den traditionella rollen, mönstret...alltså tar för mycket plats, skrattar för högt, pratar för mycket etc.etc.Hon uppmanade oss att när det kom upp en negativ tanke om en annan kvinna..först kolla om det kunde bero på att hon bröt det traditionella kvinnomönstret..och den vanan har jag lagt mig till med..och usch ibland möter jag mina egna nedvärderingsmönster av kvinnor..inte kul..men bra få syn på dem.
Jag har gjort en omvärdering av ordet lagom, från att ogillat till att gilla det..lagom handlar om balans..för mig..fast det finns stänk av anpassning, krympning i ordet..man kanske skulle ge sig på ordet " för mycket" kan man vara för mycket? jag menar människan är mycket..har fantastiskt mycket gåvor...och jag hörde Kaj Pollack i en prettoskräck-debatt på TV,
" Klart att människan är pretentiös.Att vara pretentiös är att ta sig själv och sina tankar på allvar"
Ja det tål att funderas på..tänkte Ann Järneström och lade pannan i djupsinniga morgonveck.

Ann-Cathrin sa...

Tack vänner för kommentarerna!
När det gäller uttrycket "i mellanmjölkens land" är det inget jag kan tillskriva mig, utan det kommer av Jonas Gardell. Denne Gardell som jag länge tyckt varit lite smålöjlig har jag verkligen omvärderat på senaste tiden. Han har mycket att komma med, många djupsinniga och kloka tankar.