04 februari, 2009

Framtidstro i Nordingrå

I måndags inträffade något alldeles enastående och inspirerande i Nordingråbygden. På initiativ av några eldsjälar träffades 73 personer för att fundera över vad man kan göra för att lyfta Nordingrå som samhälle. Med Nordingrå innefattar jag även Mjällomshalvön.

Nordingrå är ett fantastiskt litet samhälle att bo i. Tyvärr har både befolkningen och samhällsservicen gått kräftgång på senare år. Det senaste "hotet" är OKQ8:s beslut om att dra in macken från och med i vår.

Troligtvis ligger det beslutet bakom att så många ortsbor hörsammade inbjudan till utvecklingsmötet. Jag var personligen inte där, men min man har berättat att det var en unik träff. Inte ett ont ord eller gnäll över kommunen. Det tycker jag är hedrande! Kommunrepresentanter från både utvecklingsavdelningen och näringslivskontoret fanns på plats, vilket också bådar gott. Min åsikt om Kramfors kommuns tjänstemän är att de gör vad de kan för att utveckla kommunen. Men det handlar ju också om att vi som bor här måste komma till skott och utveckla våra idéer. För idéer finns det, folk har massor av kreativa lösningar på saker och ting!

Som ett resultat av mötet startades fem utvecklingsgrupper inom projektet "Vi i Nordingrå". Dessa är Infrastruktur, Besöksnäring/turism, Kompetensutveckling, Kultur samt Entreprenörskap och företagsutveckling.

Visst låter det spännande? Jag kommer med glädje att följa det fortsatta arbetet och med all säkerhet även lockas med att delta. Jag attraheras storligen av engagemang och när så många människor gemensamt engagerar sig, ja då kan det inte gå fel!

Inga kommentarer: