21 september, 2008

Medias makt

Medias makt är stor. Det vet alla. Jag har personligen upplevt många gånger att det jag skriver, särskilt i dagspressen, slår igenom och gör skillnad. Min senaste artikel om 16-åriga Ida i Tidningen Ångermanland är ett talande bevis.

Du hittar artikeln om Ida i förkortad form HÄR.
De inblandade skolornas första uttalande (också förkortat) finns HÄR.

Förutom jag för TÅ har Radio Västernorrland uppmärksammat Idas situation. Och i fredags, samma dag som min artikel finns att läsa för allmänheten, kommer helomvändningen. Läs HÄR.

När jag skriver om en sådan här känslig sak är jag noga med att inte vara partisk. Jag förstår Ida och inser vilket helvete hon och hennes familj har haft under flera år. Jag förstår också att Kramfors kommun i det första skedet svarar att Ida måste följa de riktlinjer som finns för intagning på gymnasiet. Det handlar om rättvisa.

MEN jag är faktiskt väldigt glad för den humanism kommunen visat gentemot Ida. Ingen kan på allvar tro att en tonåring väljer att hålla sig hemma under 2,5 år, bara för att hon är lat eller skoltrött. Jag tror att alla elever VILL gå i skolan, kanske inte för skolans skull eller för kunskaperna, utan för kompisarna och det sociala umgänget.

I Idas fall är det nåt som gått alldeles snett, vad vill jag inte spekulera i. Det känns bara så himla skönt att man kunde göra ett undantag och gå utanför riktlinjerna. Vi är alla egna individer och alla passar inte in i de av samhället (det vill säga oss) utarbetade mallarna. Fram för flera flexibla lösningar och att se varje person som en egen enhet!

Inga kommentarer: