06 september, 2008

Snart lika utdöd som dinosarierna?

För några år sedan skrev jag krönikor i Tidningen Ångermanland. Här kommer en av dessa funderingar i repris. Mina åsikter är i princip intakta, det enda som ändrat sig är att jag numera nästan aldrig har några kontanter i börsen. Däremot ett betalkort av märket Visa. Det värsta är att jag är LIKA strulig med börsen än. Vid åtminstone tre tillfällen har den fått åka på biltaket...

För ett tag sedan publicerade det danska institutet för framtidsstudier en lista över vardagsfenomen som inom en snar framtid spås vara döda. Vad tycks om följande? Mina högst personliga kommentarer finns efteråt.

TV-kanaler - kan väl aldrig tro... vi har bara en bråkdel av USA:s utbud och svenskar i gemen (inte jag då…) är ju lätt amerikaniserade. Ju fler och sämre, desto bättre känns det som. Själv säger jag bara: Heja Public Service och oberoendeskapet.

TV med bildrör - är totalt ovetande när det gäller innehållet i tv:n, bara den funkar struntar jag i om den drivs med bildrör eller nåt annat.

CD-skivor - men herregud, jag köpte ju nyss en CD-spelare. Min första...

DVD-skivor - vad kommer istället då? Och vad ska jag använda min dvd-spelare till? Ställa den i samlingen med skivspelaren och visa barnbarnen hur arkaiska vi 60-talister var på vår tid kanske.

Nycklar - äntligen! Nu slipper jag kanske irra omkring som en dåre i sista minuten och leta bilnycklarna.

Armbandsur - det går lika bra med mobben.

Solbad - kan väl inte tänka mig. Vi behöver väl snarare mer tid att göra ingenting?

Rökning - apselut!!! Inte en dag för sent! Skulle vilja titta in i en rökares huvud. Hur går det till när man fortsätter bolma trots att man känner till alla risker samt är medveten om hur mycket pengar som bokstavligen bränns upp. Oförståeligt!

Biljetter - jaha?

Sedlar - tror inte på kortsystemet alls. Är nog en av få bakåtsträvare som inte har skaffat mig ett betalkort. Fast det beror mer på att jag är så strulig med plånboken, kan lägga den på biltak och andra mindre lämpliga ställen.

Dagstidningar - nänämen, vi kommer nog alltid ha behov av dagstidningar. Fast risken är att de blir allt mindre lokala och i stället täcker en större region. Det är trist!

Kontorstid - Good riddance! Flexibilitet är honnörsord i mitt liv!

Kassörer - men vem ska man då skälla på när extraerbjudandet på köttfärs inte blev registrerat på kvittot?

Konduktörer - ska man aldrig mer få höra "Några nya påstigande?" sägas med en myndig stämma?

Brevbärare - skriv fler brev för guds skull!

Piloter - men kära nån, snart har vi inga yrken kvar! Arbetslösheten förutspås nog öka rejält i och med den här listan.

Bibliotekarier - de som är så trevliga. Bokbussen i Nordingrå är i alla fall en höjdare och ingenting jag vill mista!

Nationalbanker - jaharu, här har jag faktiskt ingen åsikt.

Elmaster – va´ bra, då kan vi sova lugnt vid nästa snöstorm. Minns nyåret 97/98…

Korvkiosker - de är väl i det närmaste redan utrotade? Stackars mojjarna...

Svartarbete – rätt så. Vad var och en gör är dess ensak, men personligen tar jag aldrig några svarta jobb. Vi har ett samhällssystem som bygger på solidaritet, vill jag åtnjuta olika former av service får jag också vara med och pröjsa för det.

Det ska bli spännande att se vad som slår in. Mest anmärkningsvärt tycker jag dock är att framtidsforskarna på allvar verkar tro på hockeyfrillans överlevnad. Trevlig helg!

Inga kommentarer: