25 september, 2008

Orimliga proportioner

Nordingråsonen Tobias Enström har verkligen lyckats i sin karriär som hockeyspelare. Med ett år kvar av det förra kontraktet med Atlanta har han redan nu erbjudits ett nytt. Och det är inga små summor vi talar om. 98 miljoner på fyra år. 98 MILJONER!

Missförstå mig inte nu. Jag tycker att Tobias verkar vara en trevlig kille och det är inte tu tal om saken att han är duktig. Jag kommer ihåg honom som en glad spelevink från Herrskogsskolans högstadium när jag jobbade där. Hade honom aldrig som elev, men hade lite kontakt ändå eftersom han var kompis till några killar som jag var klassföreståndare till.
När han debuterade i elitserien och blev utsedd till Årets Rookie 2003 skrev jag en artikel åt Sporten på Tidningen Ångermanland om honom. Du hittar manuset till artikeln HÄR.

Jag gläds åt Tobias framgångar och unnar honom dem. Det är mycket hårt arbete och slit som ligger bakom.

Men ärligt, är det verkligen värt 98 miljoner att jaga en puck? Rejsa runt på skridskor för att pricka in en gummibit i mål? Det är ju inte precis så att det hockeyspelare gör någon skillnad för världsfreden, svälten i Afrika eller liknande. Enligt min åsikt når dessa fantasisummor upp till helt orimliga proportioner!


Här är ett foto jag tog av Tobias till rookieartikeln. Han är 18 år och sitter i Kusthallens gym.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Sv; Om du kan gå ut på internet på mobilen är det bara att skriva in adressen till dit du loggar in och sedan skriva som ett valigt inlägg, men funkar det inte så får vi väl ta det om vi ses nån gång! :)

Anonym sa...

Kan bara hålla med...
Kul och trevligt - Ja
Rimligt - Nej
Kan det vara detta som kallas marknadsekonomi?
Och en annan sak. Hur mycket kan hans duktiga syster få - som mest?
Hälsningar Ingalill