21 november, 2007

Nyhetsvärderingar

En av de ledande nyheterna idag är att Katrineholm är Sveriges tråkigaste stad. Ursäkta, men vad är det för nyhetsvärdering? För det första är det ingen riktig nyhet, inget som har inträffat eller är på gång. För det andra är det en svensk penningatörstande tidning som inititerat omröstningen.

Jag undrar verkligen hur det går till när man röstar på sin hemstad i en sådan negativt vinklad undersökning. OK, jag kanske inte tycker att Kramfors är världens bästa eller vackraste stad, men jag skulle aldrig gå ut och medvetet göra ned min kommunkärna. Till vilken nytta skulle jag göra det? Skulle det då helt plötsligt poppa upp roliga konserter, uteserveringar och evenemang? Skulle Kramfors nedläggningshotade bio räddas om jag röstade på staden som Sveriges tråkigaste?

Det som så få av oss har fattat är att allt hänger ihop med oss själva. Vill vi ha affärer kvar, måste vi vara köptrogna och handla där. Vill vi ha en biograf i Kramfors, måste vi också se på film just där.

Vill vi att andra ska tycka att just vår stad är fin och bra, måste vi själva också göra det!

Att sedan medierna så lätt plockar upp negativa nyheter är en annan diskussion. Hade det inte varit roligare att få rösta om Sveriges vackraste bygd? Då hade Nordingrå och Höga Kusten lätt legat i topposition!

Inga kommentarer: